Starten met e-mail nieuwsbrieven

Tips voor het starten met e-mail nieuwsbrieven

Manon Kuipers - MarketingMoreDoor: Manon Kuipers

  1. Juridische kant:

De Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP), stelt eisen aan verzamelen en verwerking van persoonsgegevens waaronder:

  1. U mag niet zonder toestemming e-mails sturen
  2. U mag gegevens niet langer bewaren dan strikt noodzakelijk
  3. U moet de persoonsgegevens beschermen en dus niet doorverkopen

 

  1. Voordelen van e-mail marketing:

  1. Goedkoop; u kunt veel berichten versturen tegen lage kosten
  2. Actueel/last minute; u kunt direct op de actualiteit inspelen
  3. Maatwerk is mogelijk. U verstuurt een op een aanbiedingen.
  4. Zet aan tot actie; bv het doen van een aankoop of bezoek aan website
  5. Resultaten zijn goed meetbaar.

 

  1. Nadelen van e-mail marketing:

  1. Daadwerkelijke respons is laag; soms reageert slechts een paar procent
  2. E-mail adressen wijzigen vaak; bestanden zijn snel vervuild
  3. WBP wet
  4. Opvallen wordt steeds lastiger

 

  1. Let op: het is geen doel op zich!

Veel bedrijven sturen e-mails om het sturen van e-mails en zeggen dan ‘helaas deze actie heeft niet gewerkt, maar we hebben ons best gedaan’. Denk van te voren na over doelstellingen en implementatie!

  1. Redenen en doelstellingen:

  1. Periodiek informeren (de ‘oude’ nieuwsbrief), is op zijn retour. Te lange mails, met vaak weinig interessante informatie voldoet niet.
  2. Direct verkopen: korte nieuwsbrief met acties
  3. Goodwill/image kweken (Virale marketing)
  4. Klantenbinding, bv e-mail na aankoop met vragenlijst
  5. Nieuwe klanten werven door ‘Tell a friend’ button

 

  1. Succesfactoren:

  1. Lever kwaliteitsinformatie : geen onzin of oud nieuws, kom met echt nieuws
  2. Verdiep u in de ontvanger. Schrijf niet vanuit uwzelf of uw product maar laat zien dat u de ontvanger echt begrijpt.
  3. Scanbare teksten, snel te begrijpen aanbiedingen, relevantie van de onderwerpen
  4. Tekst in het onderwerpveld is belangrijk
  5. Personaliseer de nieuwsbrief
  6. Analyseer de respons!

 

  1. Denk ook aan:

 

  1. Men moet zich gemakkelijk uit kunnen schrijven, dit is verplicht te vermelden in elke nieuwsbrief die u verstuurd.
  2. Het beste is een dubbele opt-in: Na inschrijving ontvangt de aanmelder een e-mail met een activeringslink, waardoor deze zijn aanmelding bevestigd.

Verzamel kwalitatieve betrouwbare e-mail adressen. MarketingMore adviseert u graag om een goede database op te bouwen en een e-mail campagne met rendement op te zetten.

Meer weten? neem contact op met Manon op MarketingMore.nl

Published on: 31 mei 2011
Posted by: Ingrid Hoekstra

Pin It on Pinterest

Share This