Tips voor een goede website

Richtlijnen die in de meeste gevallen een goede website opleveren…

GhioCosteDoor: Ghio Coste

1. Minder is meer

Een traditionele valkuil die vaak wordt gemaakt, is de homepage (en soms ook de rest van de site) zo vol te maken dat er ‘altijd wel iets bij zit wat interessant kan zijn’. Het nadeel van overvolle websites is dat er dan zoveel elementen om aandacht vragen (hoofdnavigatie, subnavigatie, secundaire navigatie, acties, nieuws, footer, extra menu’s, etc.), dat het boodschap verloren gaat.

Daarom is het aan te raden om eerst een plan te maken van wat de belangrijkste punten zijn die je met jouw website wilt overbrengen. Een website waar eenvoud troef is, straalt rust uit en weet op de juiste manier balans te brengen in de elementen die worden gepresenteerd.

2. Creëer een eenheid

Waar ook veel webshops (sites) de mist in gaan is in het laten ontwerpen van een design dat naadloos aansluit bij het bedrijf, de producten en diensten, bij het marktsegment, bij het logo en de huisstijl. Een goed webdesign omvat al deze punten en vormt een eenheid.

Een goed webdesign moet ook vooral goed aansluiten bij de wensen en voorkeuren van de ondernemer en het bedrijf. In onze aanpak werken we altijd met een stijlstudie waar onze opdrachtgevers via een vragenlijst hun voorkeuren kenbaar maken.
3. Wees zuinig met kleuren

Om via een webshop (site) op een optimale manier een boodschap over te brengen, is het zaak om de kleuren in balans te houden. Dit doen wij door te werken met 1 à 2 basiskleuren met daarbij een accentkleur. Door in een webdesign niet te veel kleuren prominent aanwezig te laten zijn, ontstaat er rust en is het veel eenvoudiger om bepaalde elementen extra aandacht te geven.

Daarnaast komt het ook nogal eens voor dat er bepaalde kleuren samen in een design worden gebruikt, terwijl de kleuren echt niet bij elkaar passen. Bijvoorbeeld paars en rood; we noemen dit inconsequent kleurgebruik. Inconsequent kleurgebruik kan tot gevolg hebben dat je voelt ‘dat er iets niet klopt’ zonder direct te weten wat. Maar bij twijfel verlaat de bezoeker de website in een oogwenk.

4. Consequent toepassen

Een succesvolle webdesign wordt opgebouwd uit een websitehuisstijl. Hierin wordt vastgelegd hoe bepaalde onderdelen van de website worden opgebouwd. Met name de lettertypen, letterafstanden, paginatitel-notaties en de lettertypekleur van de diverse contentdelen.

Het vastleggen en consequent toepassen van deze huisstijl zorgt ervoor dat (nieuwe) bezoekers sneller jouw webshop (site) gaan begrijpen, waardoor ze sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. Het komt nog wel eens voor dat webshops (sites) niet consequent zijn, waardoor bezoekers sneller afhaken of geïrriteerd raken.

5. Zorg voor herkenning

Een zeer belangrijk onderdeel binnen een MKB webdesign is een goed doordacht en sprekend logo. Een goed logo vertelt meer dan 1.000 woorden. Het geeft de nieuwe bezoekers van jouw webshop (site) de mogelijkheid om snel te ‘snappen’ waar jouw webshop (site) over gaat.

Een goed logo is in ieder geval leesbaar en kan een beeldmerk bevatten. Dit beeldmerk kan extra informatie overbrengen om de centrale boodschap van jouw webshop (site) nog beter over te brengen.

6. Versterk je boodschap met passend beeldmateriaal

Het gebruik van beeldmateriaal in jouw webdesign kan heel veel informatie in een keer overbrengen.  Maar ook hier geldt; wees zuinig met beeldgebruik anders zie je straks door de beelden het bos niet meer.
En afhankelijk van jouw bedrijf en doelstellingen (wat wil je met jouw webshop of site bereiken?) kan beeld ingezet worden voor diverse doeleinden. Bijvoorbeeld voor het aangeven wie de primaire doelgroep is, om een bepaalde sfeer of uitstraling mee te geven aan het design of een bepaalde emotie op te roepen.

7. Zorg voor de juiste balans

Ondanks dat de indeling (interactive design) van de webshop (site) vaststaat in het strategische plan, is het van groot belang om de juiste balans te vinden tussen de verschillende elementen.
Gaat het voornamelijk om de producten van een webshop of om het totale concept? Als je een actieblok helemaal bovenaan plaatst, betekent het niet automatisch dat het dan ook de juiste attentie krijgt. En je moet oppassen dat bepaalde elementen niet met elkaar gaan concurreren. Maak een keuze in wat je belangrijk vindt om onder de aandacht te brengen en durf elementen te schrappen.

Dus…

Als jij meer uit jouw website (webshop) wilt halen dan is het zinvol om het design van jouw website (webshop) onder de loep te nemen en waar nodig te (laten) verbeteren. Het design, samen met de content van jouw website (webshop), vormt de eerste (visuele) online indruk van nieuwe bezoekers.

Als deze eerste indruk goed is gaan bezoekers sneller ‘naar binnen’. Ze kijken niet alleen door de etalage (homepage / landingspagina), maar ze komen daadwerkelijk naar binnen om concreet te kijken of ze hier vinden wat ze zoeken.

Een sterk design begint altijd met een goed strategisch plan wat uiteindelijk vertaald moet worden naar een concreet en duidelijk webdesign.

Meer weten? Neem contact op ghio.nl
Published on: 1 juni 2011
Posted by: Ingrid Hoekstra

Pin It on Pinterest

Share This